Untitled

Untitled

Tuesday, September 9, 2014

Baca dan Faham

"Allah adalah lanjutan daripada agama penyembahan masyarakat Akkadia (tempat di mana Ibrahim berasal dalam tamadun mesopotamia) iaitu terhadap dewa mereka bernama Ilu. Dewa Ilu dalam bahasa Arami dan Ibrani adalah El merupakan Tuhan tertinggi atau dewa langit. Dari sinilah orang Ibrani yang berhijrah dari Akkadia ke Kan'an memperkenalkan dewa mereka dalam sebutan El (disimbolik oleh kisah penghijrahan Ibrahim)

Orang2 Ibrani yang diwakili oleh kaum bernama Israel yang tercatat dalam kitab mereka (zaman Biblikal) sebenarnya tidak memperkenalkan konsep monotheism tetapi henotheism iaitu kepercayaan terhadap satu tuhan bagi kaum mereka yang dikatakan sebagai lebih berkuasa dari tuhan atau dewa kaum lain (di sini mereka seolah2 menyedari dalam dunia wujud pelbagai dewa2 tetapi dewa atau tuhan kaum merekalah yang lebih berkuasa).

Konsep monotheism hanya muncul setelah kaum Ibrani menyerapkan ideologi Zoroastrianism dari Parsi setelah berlaku pembuangan Babilonia (zaman Mishnaik).

Allah dan Elohim kedua2nya berasal dari kata Ilah dan Eloah, masing2 dalam bahasa Arab dan Ibrani. Ia hanyalah lanjutan daripada konsep Tuhan orang2 Israel saja, yang kemudiannya dianuti oleh tamadun besar yang melingkari kehidupan orang Israel iaitu Romawi (menerusi Kristianiti) dan Parsi (menerusi Islam). Tidak dinafikan konsep tuhan personal yang maha esa yang disembah oleh majoriti umat dunia hari ini yang bernama Kristian dan Muslim hanyalah tidak lain dan tidak bukan ialah tuhan kaum nomad padang pasir terpencil Israel yang tidak pernah terdengar dari tamadun2 lain.

“Apabila ada perempuan diperkosa, atau bila berlaku perceraian, masyarakat terus menyalahkan perempuan kerana “pasti dia tidak senonoh”. Bila suami berpoligami, isteri pertama pun terus dipersalahkan kerana “pasti tidak pandai jaga suami”. Ada yang malah membuatkan perempuan yang dikatakan tidak menutup aurat untuk rasa bersalah dan bertanggungjawab menanggung dosa lelaki yang memperkosa perempuan lain.

Logik sadis mereka adalah: “Kalau anda (perempuan) tidak menutup aurat, maka lelaki pun tergoda. Walaupun lelaki itu tidak memperkosa anda, tapi kerana anda telah merangsang nafsunya, dan memang mustahil lelaki boleh kawal nafsunya, maka dia pun akan merogol perempuan lain. Jadi, andalah yang sebenarnya bersalah dan bertanggungjawab terhadap perbuatan lelaki itu.”

“Lalu, masalahnya pada perempuan atau pada lelaki? Gus Dur (Abdur Rahman Wahid), mantan presiden Indonesia dan juga ketua Nahdlatul Ulama, pernah mengatakan “yang porno itu adalah otak kamu”. Tepat sekali analisis Gus Dur itu.

Lihat saja kenyataan lucah Menteri Pertahanan dan mantan menteri berkenaan Hal Ehwal Agama Islam, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi baru-baru ini. Apabila aktivis-aktivis wanita mahu memberikan sarung tangan putih pada beliau semasa kempen anti rasuah, jawapan spontan yang keluar dari kepalanya ialah: “Pakai sarung tangan pegang isteri nanti tak terasa.” Jadi, jangankan tengok perempuan, tengok sarung tangan atau tiang lampu pun dia akan fikir seks.”

“Daripada kementerian mengharamkan persembahan balet kerana penarinya memakai tutu seperti skirt pendek itu, bukankah lebih baik mendidik masyarakat untuk menghargai dan mengapresiasi budaya dan kesenian?

Daripada sibuk menyalahkan perempuan, bukankah bagus untuk memberi kesedaran pada lelaki agar lebih menghormati perempuan, bahawa tiada siapa pun berhak mengganggu orang lain?”

-ANONYMUS

(P/S : Diambil dari catatan di Facebook. Bukan hasil tulisan sendiri)

0 comments:

Post a Comment